Saturday, December 7, 2013

Tumis Sulur & Batang Keladi.. cedapnyerr!


Assalamualaikum..

Jumaat datang lagi,alhamdulillah.. semoga kita sama2 memanfaatkan hayat yang masih berbaki dengan urusan2 yang halal..

Ini gara2 tergoda melihat menu di dapur Zalia semalam, sulur keladi dengan ikan masin tu..pehh!

Jadi aku dengan gigihnya pergi melawat kebun kecilku di belakang rumah dan mula operasi mengerjakan sulur dan batang keladi..

Hebat sungguh penangaan batang keladi ni..sebab ia antara menu kegemaran my laling..tu yang sanggup gi siang batang keladi sendiri..

Terima kasih laa buat zalia sebab remind ada kebun keladi kat belakang umahku itu dengan menayang menunya tu ha..

Sebelum ni kalau teringin pun memang beli yang dah siap2 siang(dipotong2) tu..senang keje. Ada kebun dah membiak2 kat belakang tu pun buat tak tau je..amik isinya untuk dibuat kuih pun baru berapa kali. Kalau tak tanam selalu pulak nak membeli. Bukan tak rajin nak ngerjakan,cuma tak cukup seru jer..(peh,berpeluh aku pikirkan alasan ni)hehe..

Ada kisahnya..syhh!dendiam tau..segan aii.

Sebenarnya kan(suara pelan je nih),aku pernah laa tolong arwah mak aku nak mencabut keladi ni dibuat gulai kan..masa tu umur kecik lagi,sekolah rendah.

Kebun keladi tu depan umah jer..(sila bayangkan aku di usia itu sangat comel ye..hakhak.. )

Masa tu memang teruja tengok mak aku cabut keladi pastu kupas kulit batangnya yang muda mudi tu...potong2..(dia buh dalam besen/bekas yang berisi air) selain tu isinya pun amik gak sikit..(secara tak langsung aku bagitau la ni cara2 siang batang keladi)

Dengan perasaan mengada2 dan ikut teruja, aku pun kata nak cabut juga..sebab tanah gambut dan subur..ia tak ler memerlukan kudrat yang banyak sangat..

Tapii..tapiii tapii.. setelah ku cabut,"makkkkkk..!!!!" terkejutt!!huwaaa..stress ok..!

Ada ke patut beberapa ekor cacing tanah yang sihat2 dan obesiti duk bergayut dan berpaut sambil goyang2 kaki badan kat tanah yang melekat kat akar keladi tu... terus aku masukkan balik dalam tanah..masa tu aku takut kalo aku campak cacing tu akan berkeliaran..kakakaka.. Lepas kejadian tu,aku malas nak masuk campur dah..tapi makan masih reti pulak kan..

Aku rasa semenjak tu aku memang fobia tengok cacing nih banyak2.. Pastu kan,aku rasa itu jugak faktor kenapa orang tak berapa nak mengajak aku kalau nak gi mancing udang galah ke sungai. Sebab kalau aku ikut gak,mesti mereka stress sebab diorang yang terpaksa pasangkan umpan untuk pancing aku..hahahak.. pendek kata ikut tu nak nyusahkan orang jerlaa kan.. nak buat camne dah takdir.ngeheee.. Tapi sebenarnya dorang baikkk.. memang sukarela jer pasangkan umpan..walaupun masa tu udang ngah galak makan pancing diorang kan,aku jugak tergedik2 masa tu minta pasangkan umpan yang dah habis.. penyabar diorang ni..(kena la puji lebih takut kutuk lebih kang orang tak ajak dah gi mancing :D

Nanti satu hari aku berazam nak berani gak pasang umpan sendiri..pakai glove ke camne ke kan.nanti kite fikirkan.huhuu..udang ni pun satu! Apsal tah suka makan cacing jer..cuba la makan roti ke,mi goreng ke kan.. <-motip marahkan udang??

Oklah..panjang lak cerita pagi nih..aku ingat tadi nak intro sikit jer..heh.

Jom laa layan resepi pulak..ala,resepi simple2 jer..tapi sedappp amat!!(masuk lif,tekan gi tingkat 10)


tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 1Best sangat makan bila dah diperah limau kasturi..sebab my laling tak suka perah limau,aku perah ler atas pinggan sendiri jer..nyummm2 :D



Tumis Sulur@Batang Keladi

Resepi:HaSue@sue-hasue.blogspot.com


Batang keladi/sulurnya yang sudah dibersihkan.(ambil juga sedikit isi keladi dan potong berbaji kecil2 dan asingkan)- banyaknya ni agak2 satu famili makan..kalau yg dibeli tu sepeket gitu ler

1-2 tangkai cili merah(kalau nak pedas tambah cili api ikut selera)*

3 ulas bawang merah*

2 ulas bawang putih*

2 sudu mkn udang kering/ segenggam ikan bilis*

1 inci belacan*

Garam dan perasa/gula

2 keping daun kunyit-hiris@racik halus

Sedikit minyak untuk menumis

Air secukupnya

Limau kasturi-(optional)

Cara2:


  1. Kisar bahan bertanda * menggunakan pengisar kering atau ditumbuk halus.

  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 tadi sehingga wangi dan sedikit kekuningan. Kacau jika perlu.

  3. Masukkan isi keladi yang diasingkan terlebih dahulu tadi dan kacau sebati. Masukkan sedikit air dan biarkan empuk.

  4. Setelah isi keladi empuk dan air dah mengering,(pastikan jangan hangus) barulah masukkan batang dan sulur keladi dan kacau rata2.

  5. Biarkan layu sebentar dan barulah masukkan air separas sayur keladi tadi.. Tambahkan garam dan perasa/gula dan tutup periuk)

  6. Tunggu sehingga masak,sebatikan rasa. Jika air dah kurang sangat,boleh la tambah tapi jangan terlampau banyak nanti tak sedap..

  7. Masukkan daun kunyit dan padamkan api jika rasa sudah memuaskan.


  8. Jika suka,perahkan limau kasturi ketika menghidang atau setelah mencedoknya ke dalam pinggan nasi anda.. sedia untuk dinikmati bersama lauk sampingan seperti ikan masin.




tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 2Aku suka masak batang keladi ni betul2 lembut..best sangat! Daun kunyit antara bahan wajib ada kalau nak masak menu nih..tanpa daun kunyit,macam something missing jer..kalau orang jual tu pun biasanya diorang sertakan daun kunyit gak.hehe..

P/s: Aku guna sarung tangan plastik yang nipis tu untuk menyiang daun keladi ni so tak risau dengan getahnya tu.. kalau korang takde,boleh ikut tips Zalia:

"Tips untuk cuci tangan lepas bersihkan sulur ni sebab getah2nya.

Cuci dengan air limau nipis, kemudian gosok dgn berus dawai cuci periuk.

konpem pastu tapak tangan & jari bersih..."

P/s lagi: Orang kata sulur keladi ni elok untuk selusuh orang nak beranak..korang pernah dengar tak?







tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 3


tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 4


tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 5


tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 6


tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 7


tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 8


tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 9


tumis sulur amp batang keladi cedapnyerr 10



No comments:

Post a Comment